Satisfied

In de zomer voelen we ons goed, maar zodra de blaadjes in het najaar beginnen te vallen laat ons lichaam ons in de steek. Moeheid, weinig energie, Somberheid, een grote behoefte aan slapen, gewichtstoenamen door een toegenomen behoefte aan calorierijk voedsel. Dit zijn enkele symptomen van een winter depressie. Voor veel mensen is het een jaarlijks terugkomend  fenomeen.

Meer dan 500.000 mensen in Nederland hebben jaarlijks last van een winterdepressie. Het aantal mensen met een sub-syndromale winterdepressie is nog vele malen groter. Een sub-syndromale winterdepressie noemt men ook wel een winterdip. We ervaren hierbij niet alle symptomen van een winterdepressie. De symptomen die echter wel aanwezig zijn kunnen vervelende impact hebben op onze psychische en/ of lichamelijke welbevinden. Een winterdip is dus een mildere vorm van een winterdepressie.

Uit onderzoek is wel gebleken dat een winterdepressie meer voorkomt bij vrouwen dan bij mannen.

Symptomen van een winterdepressie
Als de volgende symptomen u met name in het najaar en winter bekend voorkomen is de kans aanwezig dat u een winterdepressie heeft.
*Aanhoudende vermoeidheid
*Overmatige behoefte aan slaap
*Somberheid, je depressief voelen
*Concentratieproblemen
*Veel slapen en toch niet uitgerust wakker worden
*Passiviteit
*Prikkelbaar
*Toename eetlust
*Gewichtstoenamen soms wel tot 4-6 kilo
*Minder behoefte aan sociale contacten

Het is kenmerkend aan een winterdepressie dat de klachten in het voorjaar weer verdwijnen.

  wellness-gezondheid-1

Oorzaken van een winterdepressie
Wetenschappers denken dat een winterdepressie wordt veroorzaakt door een te kort aan licht, waardoor de biologische klok van het lichaam ontregelt raakt. Omdat de dagen korter en donkerder zijn loopt de biologische klok van het lichaam niet meer gelijk met de natuurlijke dag/ en nachtritme. Het gevolg is dat het lichaam een aantal biologische processen in het lichaam niet meer goed regelt. Het lichaam zal op verkeerde tijden een aantal stofjes in het lichaam juist stoppen of juist activeren. Als u deze stofjes op dat moment van de dag niet nodig heeft kan zich dit uiten in gezondheidsklachten.

De aanmaak van melatonine is een goed voorbeeld. Melatonine is een slaaphormoon. Dit heeft het lichaam in de avond en nacht nodig om makkelijk te kunnen slapen of doorslapen. Bij veel mensen
met een winterdepressie maakt het lichaam extra hoeveelheid van dit slaaphormoon aan. Normaliter wordt de productie van dit slaaphormoon in de ochtend, onder invloed van voldoende daglicht gestopt. Omdat de dagen in de winter korter en donkerder zijn wordt bij veel mensen  deze productie in de ochtend niet gestopt. Hierdoor hebben veel mensen ook overdag dit slaaphormoon in het lichaam. Dit hoort uiteraard niet en zorgt ervoor dat je je aanhoudend vermoeid voelt.

Behandeling winterdepressie

Twee behandelingen hebben aangetoond dat het effect heeft op een winterdepressie.
1) Lichttherapie
2) Sint Janskruid ( Let op dit kruid kan bijwerkingen veroorzaken. Raadpleeg eerst je huisarts)
3) Sporten (je krijgt meer zuurstof met het spoeten in de buitenlucht dan als je binnen een sport beoefent) Het is leuker om samen te sporten, spreek met anderen af.
4) Maak je eigen Smoothies
5) Blijf niet binnen in de pauze, doe een wandelingetje buiten.