Bij de verbranding van koolhydraten wordt de afvalstof ‘melkzuur’ geproduceerd. Ook melkzuur kan worden verbrand, maar daar is voldoende zuurstof voor nodig. Zolang de zuurstofbehoefte van je spieren gelijk is aan de zuurstoftoevoer naar je spieren spreekt men van een zogenaamde “steady state”. In dat geval zijn de productie van melkzuur en de verbranding van melkzuur in balans.

Hoe zwaarder je lichamelijke inspanning en hoe langer je aan één stuk traint, des te meer melkzuur er vrijkomt. Op een gegeven moment kan er niet voldoende zuurstof worden aangevoerd om het vrijkomende melkzuur volledig te verbranden. Er ontstaan dan melkzuurophopingen in je spierweefsel, waardoor je spieren “verzuren”. Hoe erger je spieren verzuren, des te minder efficiënt je spiervezels kunnen samentrekken.

De ophoping van melkzuur in je spierweefsel wordt gekenmerkt door een branderig gevoel in je spieren. Je kunt je verzuurde spieren op een gegeven moment niet meer bewegen totdat je stopt met trainen, waardoor het melkzuur via bloedsomloop kan worden afgevoerd naar je nieren.

Spierverzuring

Tips om Verzuring te voorkomen:

Tip 1. Vergroot je uithoudingsvermogen om spierverzuring te voorkomen

Je kunt de overmatige productie van melkzuur vermijden door je conditie oftewel uithoudingsvermogen te verbeteren. Een groot uithoudingsvermogen betekent dat je hartlongfunctie van goede kwaliteit is.

Hoe beter je hartlongfunctie, des te efficiënter de zuurstoftoevoer naar je spieren tijdens het sporten. Hoe beter de zuurstoftoevoer, des te meer melkzuur er kan worden verbrand en des te minder melkzuur zich kan ophopen in je spieren.

Tip 2. Geef je spieren voldoende rust tegen verzuring

Pas echter op als je spieren eenmaal zijn verzuurd. Je spiercellen hebben enigszins afhankelijk van de ernst van de verzuring namelijk 3 tot 5 dagen nodig om te herstellen. Als je met verzuurde spieren blijft doortrainen, loop je een verhoogde kans op langdurige spierstijfheid en blijvende spierschade.

Tip 3. Overbelasting kan spierverzuring veroorzaken

In principe is het verzuren van je spieren een goed teken. Spierverzuring betekent namelijk dat je veel koolhydraten en dus calorieën verbrandt. Spierverzuring geeft dus aan dat je constructief bezig met het trainen van je lichaam. Je spieren gaan immers pas verzuren en branden als je zeer intensief traint en deze intensieve training lang genoeg volhoudt.

Getrainde spieren verzuren minder snel dan ongetrainde spieren. Als je spieren al na korte tijd verzuren, dan is de kans groot dat je ze overbelast. Als je spieren onvoldoende getraind zijn, dan verkeren ze namelijk niet in de juiste conditie om extreem lang en intensief te worden gebruikt. Begin daarom nooit met langdurig en intensief trainen als je dat niet gewend bent.

Tip 4. Voorkom verzuring door het verhogen van de “bicarbonaten” in het bloed

Een eenvoudige manier om verzuring tegen te gaan bij lichamelijke overbelasting is door de hoeveelheid bicarbonaten in het bloed te verhogen doormiddel van bicarbonaat tabletten te slikken. De bicarbonaten in het bloed worden ook wel de “basische buffers” genoemd. Door de basische buffers te verhogen zullen deze de overtollige melkzuren neutraliseren en afvoeren.