Omschrijving
Vitamines zijn stoffen die voorkomen in ons eten en drinken. Vitamines leveren geen energie.

Vitamines krijg je in kleine hoeveelheden binnen via eten of drinken. Dat kan variëren van enkele microgrammen tot tientallen milligrammen. Ons lichaam kan zelf geen vitamines aanmaken, behalve een kleine hoeveelheden vitamine K in ons darmstelsel. Ook kan ons lichaam bepaalde voorlopers van vitamines uit voeding, zoals de provitamine A en provitamine D omzetten in vitamine A en D. Door invloed van de zon maakt ons lichaam via onze huid vitamine D aan.

tip241-300x257

Indeling
Ons lichaam heeft 13 stoffen die de naam Vitamine mag dragen. Dat zijn de Vitamines A,C,D,E,K en 8 soorten vitamine B (B1,B2,B3,B5,B6,B8,B11,B12).

Vitamines kunnen we indelen in vitamines die oplosbaar zijn in water, en die oplosbaar zijn in vet.

Vitamines die oplosbaar zijn in vet komen voor in voedingsvetten. Ons lichaam kan deze vitamines in beperkte mate opslaan. Vitamine A is daarin een uitzondering, want ons lichaam kan van deze Vitamine een grote voorraad aanleggen in de lever. Deze Vitamines worden uitgescheiden via onze urine of gal. Vitamines die oplosbaar zijn in vet zijn: A,D,E en K

De Vitamines die oplosbaar zijn in water kan ons lichaam nauwelijks opslaan, met uitzondering van Vitamine B12. Een teveel van deze Vitamines wordt via onze urine verwijderd uit ons lichaam. Daarom kan je bijna nooit teveel van deze vitamines binnenkrijgen.

In water oplosbare vitamines zijn: alle vitamines B en vitamine C

Hoeveelheid Vitamines
Afhankelijk van de type Vitamine hebben we elke dag enkele microgrammen tot tientallen milligrammen nodig. De behoefte aan vitamine C is bijvoorbeeld hoog, ongeveer 70 milligram, maar de behoefte aan vitamine B12 is bijvoorbeeld is laag, ongeveer 2 microgram. Om voldoende vitamines binnen te krijgen is belangrijk om voldoende gevarieerd te eten.

In Nederland wordt de aanbevolen hoeveelheid vitamines door de Gezondheidsraad aangeven met “ADH” of wel de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid. Alleen voor de Vitamine K is er geen ADH vastgesteld, maar door een Amerikaanse commissie wordt een aanbeveling gedaan van 90-120 microgram per dag.

De behoefte van mannen, vrouwen en kinderen aan vitamines verschilt. Ook van persoon tot persoon kan de behoefte flink verschillen. Daarom is in de ADH een ruime marge ingebouwd en gelden er aparte ADH’s voor mannen en vrouwen en per leeftijd. Als je je aan de ADH’s houd krijg je zeker voldoende vitamines binnen.