Mini-checklist: ben jij toe aan sporten? Beantwoord de volgende vragen met ‘ja’ of ‘nee’ en kijk of sporten echt wat voor jou is.

  • Ben je tevreden over je lijf en hoe het eruit ziet?
  • Heb je net zoveel energie als je zou willen?
  • Voel je je zo sterk of soepel als je zou willen?
  • Ben je tevreden met de prestaties van je lichaam?

Heb je drie of meer vragen met ‘nee’ geantwoord? Tijd voor wat beweging!

Meer bewegen zonder te sporten
Volgens de norm zouden volwassenen elke dag ongeveer 30 minuten matig intensief moeten bewegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wandelen of fietsen.

We geven je wat tips om in beweging te blijven:

  • Ga lekker wandelen in je lunchpauze. Het is helemaal hip om tussen de middag een rondje om te gaan. En dan niet langs de winkeltjes struinen, maar flink de pas erin.
  • Beetje cliché, maar wel waar: pak de fiets, neem de trap en loop even naar iemand toe in plaats van te bellen of te mailen.
  • Neem een hond, met wie je elke dag een ronde moet gaan wandelen.
  • Ga eens een keer niet met je vriendinnen lunchen of uit eten, maar maak een actieve afspraak zoals bowlen, schaatsen of een uurtje tennissen.
  • Gaan je kinderen elke week een uurtje sporten? Dan kun je in dezelfde tijd net zo goed zelf ook gaan sporten.
  • Met seks verbrand je behoorlijk wat calorieën. Wist je dat een gemiddelde vrijpartij overeenkomt met ongeveer 9 minuten sporten? Maar ook het omgekeerde is waar: meer sporten verhoogt de zin in seks.

Nog meer handige tips

  • Als je hardloopschoenen aanschaft, kun je in sommige gespecialiseerde winkels een test doen. Daarbij wordt met een looptapijt en video-apparatuur gekeken naar de manier waarop je loopt en hoe je je voeten belast. Zo krijg je schoenen op maat. Hiermee belast je je gewrichten minder en worden blessures voorkomen.
  • Er zijn sportscholen waar schoenen met zwarte zolen verboden zijn, omdat deze vaak zwarte strepen achterlaten.
  • Variatie is het geheim tot het succes van volhouden. Elke keer hetzelfde doen gaat vervelen. Om te zorgen dat je gemotiveerd blijft en het sporten een uitdaging is, kun je variatie aanbrengen in je activiteiten. Bovendien zorg je er zo voor dat je niet steeds dezelfde spiergroepen belast.
  • Rust heb je nodig om je spieren te laten herstellen. Het is dus helemaal niet erg als je tijdens het sporten af en toe even pauzeert.
  • Train niet alle spiergroepen op dezelfde dag. Als je vandaag gaat joggen, kun je morgen je buikspieroefeningen doen. Zo blijf je bezig, maar heeft je lichaam ook de tijd om te herstellen.