Wat is pasen?
Pasen is een van de belangrijste Christelijke feesten. Met Pasen vieren de christenen vanuit hun geloof dat Jesus is opgestaan uit de dood, op de derde dag na zijn kruisiging.

Hoe Zijn De Paashaas En Paaseieren ontstaan?
In de Germaanse tijd hingen ze rond om de paasstijd eieren inde bomen, het geen een overblijfsel zou zijn van de heilige boom cultus. Dit kwam voort uit Germaanse traditie.

Wetenschappers gaan er vanuit dat de Paashaas helemaal nog niet zo oud is. De Paashaas is een verzonnen kinderritueel, dat pas sinds de zeventiende eeuw voor het eerst in Duitsland opkomt. De Paashaas heeft een pedagogisch karakter en hij schenkt oorspronkelijk eieren aan kinderen die zich goed hadden gedragen.

Chocolade paaseitjes
Chocolade Paaseitjes zijn zeer geliefd rondom de paasdagen. Wat het  eten van paaseitjes zo geliefd maakt is, dat de cacaoboter in de eitjes een lager smeltpunt heeft dan de temperatuur van ons lichaam, daardoor smelt een paaseitje zo heerlijk in je mond. Al weken vóór de Pasen liggen de paaseitjes al in de schappen van de supermarkten in alle kleuren, geuren en maten. De meest voorkomende chocolade eitjes zijn: Puur, melk wit en gevulde paaseieren met vulling van praline, hazelnoot, advocaat.

Zijn Paaseitjes Gezond of Ongezond?
Dit is de vraag die veel mensen zich afvragen, of ze nou gezond of ongezond zijn. In 2012 gaven daar Duitse onderzoekers antwoord op. Uit hun onderzoek van ruim 10 jaar bleek dat het eten van chocolade een positeve effect heeft op de gezondheid. Dit onderzoek hadden ze gedaan bij mensen van 18 tot 65 jaar die verdeelt waren in groepen van 2x 800 mensen. De eerste groep mensen aten gemiddelde hoeveelheid chocolade van 8 gram per dag, en de andere groep aten gemiddelde hoeveelheid van 2 gram per dag. Wat bleek nou de eerste groep had een lagere bloedruk en de kans op hart-en vaatziekten 40% minder was dan de eerste groep.

Toch mogen we er niet vanuit gaan dat chocolade paaseitjes gezond zouden zijn. Chocolade paaseitjes bevatten in verhouding met veel andere tussendoortjes vrij veel suiker en hebben een hoog vetpersentage.

Conclusie: Eet de paaseitjes met mate!!!!!!!!

Hieronder nog een leuk recept voor een heerlijk gevuld eitje.

 Gevulde ei Paas recept

Ingrediënten voor 16 eieren:

  • 8 eieren
  • 150 g olijventapenade
  • 1 bakje cherry-/kerstomaatjes,      eventueel gehalveerd
  • 200 gr. ham naar eigen keuze
  • 16 cocktailprikkers

Bereiden gevulde paaseieren:

Kook de eieren in circa 8 minuten hard. Koel ze af onder koud water en pel ze.

Halveer de eieren in de breedte. Snijd van de onder- en bovenkant een klein kapje zodat de eieren goed blijven staan. Verdeel 1 theelepel tapenade over de halve eieren. Rijg aan elke prikker 1/2 tomaatje en 1 plakje ham.

Zet de eieren met de prikkers erin gestoken op een mooi bord. Eventueel op wat blaadjes sla (besprenkeld met zout, peper, olijfolie en balsamico).

Gezonde recept van Goed Eten, Gezond Leven