Wat zijn Mineralen?
Mineralen zijn net als Vitamines stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling. Mineralen leveren geen energie.

De meeste Mineralen krijg je binnen via eten en drinken. In Nederland komt een mineralen tekort bijna niet voor. Bepaalde groepen hebben wel iets meer aan Mineralen nodig zoals: Jongeren, Zwangere Vrouwen(Ijzer),  vrouwen die veel bloed verliezen bij menstruatie en vrouwen die borstvoeding geven. Dit geldt ook voor personen die weinig of geen dierlijke producten eten zoals vegetariërs en veganisten. Voor mensen die afvallen, of langdurig medicijnen, kan aanvullingen met Mineralen/Spoorelementen zeer belangrijk zijn.

Mineralen komen voor in de natuur, bijvoorbeeld in gesteenten. Planten en dieren nemen deze Mineralen op, waardoor ze in eten en drinken terecht komen. Het lichaam moet mineralen binnenkrijgen via het eten en drinken. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen Mineralen en Spoorelementen. Dat heeft te maken met de hoeveelheid die het lichaam dagelijks nodig heeft: voor Mineralen gaat het om grammen, bij spoorelementen om micro- of milligrammen.

Mineralen

Indeling Mineralen

Dit zijn Mineralen: Kalium, Calcium, Fosfor, Magnesium, Chloor en Natrium

Daarnaast bestaan er Spoorelementen: Mineralen waarvan het lichaam maar heel weinig nodig heeft. Dat zijn: Chroom, Fluoride, IJzer, Jodium, Koper, Mangaan, Molybdeen, Seleen en Zink.

Functie van Mineralen

Mineralen hebben een regulerende functie in het lichaam en zijn soms ook nodig bij de prikkelgeleiding van de spier en opbouw van weefsel. De belangrijkste Mineralen en hun functie:

-Natrium en Kalium: Deze twee spelen een belangrijke rol bij de vochtopname van de cellen.
-Calcium: Zorgt voor de opbouw van botcellen
-Magnesium: Is betrokken bij energiestofwisseling, tekort leidt tot spierkramp
-Fosfor: Belangrijke bouwsteen voor RNA/DNA. 700-1400 mg/dag. Komt voor in kaas, peulvruchten, vlees, vis en volkoren produkten