Verschillende Lichaamstypes

De een kan eten wat hij wil en de ander wordt al dik door naar een gebakje te kijken. Je lichaamstype is in grote mate genetisch bepaald en hangt samen met je hormoon huishouden. We zullen hieronder wat lichaamstypes bespreken.

Lichaamstypes

Lichaamstypes Gezond Anno Nu

 

Ectomorf (rechthoekig figuur)

Kenmerken: Rechthoekig smal postuur. Lang en slank. Veel energie overdag. Lange armen en benen. Weinig spieren. Smalle schouders en heupen. Laag vetpercentage. Snelle stofwisseling. Kunnen veel eten en komen weinig aan. Vrouwen kleine borsten en billen.

Eet en drink advies: Drinkt veel groene sappen en water. Eet voor het sporten koolhydraten. Eet na het sporten 60% eiwitten en 40% koolhydraten.

Sportadvies: Doe 3x per week krachttraining en maximaal 2x per week 20 minuten cardio-intervaltraining

Mogelijke gezondheidsproblemen: Lage bloeddruk, bloedarmoede, verlies van spiermassa, snelle uitputting en vermoeidheid, slechte houding, lage weerstand, vaak tekort aan ijzer, vitamine D, B12 hormonen niet in balans.

  

Mesomorf (Sportfiguur)

Kenmerken: Gespierd en slank, natuurlijk slank. Zandloper figuur bij vrouwen, V-vorm of rechthoekig figuur bij mannen. Maakt gemakkelijk spiermassa aan. Snel effect bij sporten. Gevoelig voor jojo effect ( als niet traint kom je snel aan.

Eet en drink advies: Beperkt koolhydraten op de dagen dat je niet traint. Eet veel eiwitten (vis, vlees, peulvruchten). Eet voor het trainen koolhydraten en na het trainen eiwitten. Eet 1 uur na het trainen koolhydraten.

Sportadvies: Wissel krachttraining af met cardio

Mogelijke gezondheidsproblemen: Schommelingen in gewicht , vetopslag rond borst en buik, spierzwakte, slaapproblemen, depressiviteit, vermoeidheid, stress, rusteloosheid, weinig weerstand, laag libido.

Volgende keer bespreken lichaamstype endomorf type 1 en 2!!

Lichaamstypes Gezond Anno Nu2