20130418_122509

Niets is zo erg voor een sporter om doelloos op de bank te zitten vanwege een blessure. Soms kan je er  niets aan doen, bijvoorbeeld door ruw spel, verkeerde beweging of een ongelukkige val. Maar je kunt zelf wel veel doen om in ieder geval de kans op een blessure zo klein mogelijk te maken.

Let op je levensstijl!

Voor sporters is een goede levensstijl zeer belangrijk, want een ongezonde levensstijl beïnvloedt je geest en lijf tijdens het sporten. Het maakt de kans op blessures dus vele malen groter. Wat heel belangrijk is om blessures te voorkomen is:
* Voeding;  Als je niet voldoende en gezond eet ga je dat merken tijdens het sporten. Want een gezonde voeding is onmisbaar als je sport. Uit je voeding haal je brandstoffen die je nodig hebt om je sportprestaties te leveren. Probeer 3 maal per dag te eten volgens de schijf van vijf van het voedingscentrum. Daarnaast nog 2 tot 3 tussendoortjes.  Probeer ook na het sporten wat te eten bijvoorbeeld wat fruit, boterham of een herstel shake. Dit zorgt ervoor dat je lichaam sneller herstelt na een sportinspanning.

*Veel drinken;  Zorg dat je voldoende drinkt want tijdens het sporten verlies je veel vocht dat aangevuld moet worden. Als je het vochtpeil niet op tijd aanvult kan je vochtverlies oplopen en dit kan leiden tot coördinatievermindering. Vul dit vocht verlies aan met water of sportdrank. Als tip raad ik iedereen aan om iedere dag 2 liter water te drink ook al sport je niet.

*Drink alcohol met mate; Bij teveel alcohol gebruik beïnvloedt dat je waarnemings-, coördinatie- en concentratievermogen tijdens het sporten. Je reactievermogen wordt er sterk door beïnvloedt, waardoor je het risico op ongevallen verhoogd. Alcohol is ook een slechte dorstlesser na afloop van een sportprestatie. Alcohol zorgt ervoor dat je nog meer vocht verliest. Daarbij wil je ook weer veilig naar huis naar het sporten.

*Niet Roken; Roken en sporten gaat totaal niet samen. Roken belemmert het transport van het zuurstof in je lichaam. Dit heeft je lichaam hard nodig voor het leveren van sportprestaties. De nicotine in tabak vernauwt daarnaast ook je bloedvaten en versnelt je hartslag, terwijl een sportprestatie een optimale doorbloeding vraagt van je spieren.

– Roken is niet alleen slecht voor je gezondheid, je valt er ook andere mensen mee lastig.

*Overgewicht; Met overgewicht belast je je spieren, pezen en gewrichten aanzienlijk meer dan sporters zonder overgewicht. Daarom is de kans op blessures met een overgewicht duidelijk groter. Streef daarom dan ook naar een gezonder lichaamsgewicht, maar omdat je al aan het sporten bent ben je al op de goede weg om af te vallen. Maar zorg daarbij dan wel voor een goede trainingsopbouw.