Wat je ook doet, geef nooit op!
Doorzettingsvermogen is een zeer bekende eigenschap van een top sporter. Vraag aan een willekeurige groep mensen op straat waar ze aan denken als ze denken aan een top sporter dan zal het antwoord zijn doorzettingsvermogen. Uit onderzoek is ook gebleken dat doorzettingsvermogen een eigenschap is die sporters die hun doel halen en sporters die hun doel niet halen te onderscheiden.

Vandaag of morgen?
Doorzettingsvermogen is nodig op momenten dat het tegen zit. Wanneer je moe bent, tegenslag ervaart, geen zin meer hebt of tegenstand krijgt. Pas dan wordt er beroep gedaan op je vermogen om door te zetten. Elk mens dus ook een top sporter kent die momenten. Toch denkt menig top sporter: wat ik vandaag nog kan doen, hoef ik morgen niet meer te doen. Die weten dus toch de motivatie en vermogen op te brengen om toch nog een extra stap te doen.

Obstakels op de weg
Doorzettingsvermogen heb je ook nodig wanneer je het gevoel hebt  dat je iets niet gaat bereiken wat je graag wilt bereiken. Dat je je doel steeds verder weg en steeds vager ziet worden in plaats van dichterbij ziet komen. De meeste mensen gaan dan steeds grotere obstakels zien aan het einde van de weg. De negatieve gedachten gaan dan langzamer hand de overhand krijgen. Zoals: Dit gaat me niet meer lukken en meer van die belemmerde gedachten, die steeds overtuigender worden. Een top sporter kan zulke gedachten ook ontwikkelen, maar die zal er snel positieve gedachten tegenover zetten, die gevoelsmatig teruggrijpen naar zijn motivatie waarom hij/zij ooit top sporter is geworden. Vaak lijken de grote obstakels, als je  aan het einde van de weg bent, kleine drempeltjes te zijn. Daarom is het verstandig om positief en optimistisch te blijven.

imagesCAS8JPMU

De combinatie is belangrijk
Doorzettingsvermogen houdt verband met andere belangrijke eigenschappen als prestatiegerichtheid en zelfvertrouwen. Het heeft vooral met motivatie te maken. Als je echt iets graag wilt, dan weet je makkelijker de motivatie te vinden om door te zetten. Ga maar eens na bij jezelf als je echt iets wilde hebben en wat je daarvoor extra hebt gedaan wat je normaal niet zou doen.

 

Tip om jouw doorzettingsvermogen te vergroten:

  •  Weet voor je zelf heel duidelijk wat je wil bereiken. Hoe duidelijker hoe beter.
  • Heb je doel voor ogen, deel het dan in kleine makkelijk haalbare stappen.
  • Bij elke behaalde stap, kijk dan of je bij de volgende stap net iets meer kan doen.
  • Beloon jezelf bij elke behaalde stap, dat werkt versterkend in je brein en bereid je voor op de volgende  te behalen stap.
  • Zit het even tegen, neem dan even afstand. Kijk terug en put kracht uit het gene wat je al bereikt hebt.
  • Wat bij mij helpt als het even tegen zit is: lach erom en ga vrolijk verder.

Conclusie
Ben je bv.aan het Bootcampen en het zit even tegen, neem dan je tijd en bekijk wat je tot nu al hebt bereikt en ga vrolijk verder. Zet voor jezelf een doel neer en werk er aan. Geef niet op, want alles kost tijd. Rome is ook niet in een dag gebouwd.