Wat is conditie?
Er zijn verschillende soorten condities. Zo zijn er bijvoorbeeld professionele sporters die een zeer goed uithoudingsvermogen hebben. In conditie zijn is echter niet alleen weggelegd voor professionele sporters. Het is gezond om een goede conditie te hebben en veel mensen streven er daarom ook naar. Zij hebben misschien niet zo’n goede conditie als professionele sporters, maar leven dan toch gezonder dan mensen die totaal niet sporten. Mensen die weinig tijd of zin hebben om te sporten of verder intensief fysiek bezig te zijn hebben vaak een slechte gezondheid en conditie. Kijk maar bijvoorbeeld naar de hedendaagse zakenman. Altijd druk bezig en heeft dus weinig tijd om een blokje om te gaan of om zelfs even naar de Bootcamptraining te gaan. Ik denk dat het niet eens mogelijk zou zijn om dan een trap op te lopen met zo’n slechte conditie. Als je na zo’n inspanning al uitgeput bent, zou je jezelf eens af moeten vragen: moet ik niet iets aan mijn conditie doen? Het antwoord daarop is: JA! Het hoeven geen intensieve oefeningen te zijn, maar alle beetjes helpen.

Als je conditie vooruit gaat, krijg je ook een sterker hart en groter uithoudingsvermogen. Andere redenen waarom men aan zijn/haar conditie zou moeten werken zijn: een hoger tempo, wedstrijdresultaten, krachtigere spieren, stevigere beenderen, een slanker en leniger figuur, een betere coördinatie, helder denken én een beter humeur. Aan de hand van deze pluspunten zal ik proberen uit te leggen hoe je een betere conditie kunt behalen.

sports and child

Hoe krijg ik een goede basisconditie?

Veel mensen geloven nog altijd in het “no pain, no gain” principe en vliegen er bij elke training tot dat ze er bij neervallen. Dit is echt niet de manier om een goede basisconditie te trainen. Een goede basis wordt vooral gelegd door extensieve duurtrainingen, dit wil zeggen: trainingen aan een laag tot matig inspanningsniveau voor een langere tijd. Met 5 minuten per dag te sprinten bouw je dus geen basisconditie op, ga liever 40-60 minuten sporten op je eigen niveau, of het nu wandelen is of rustig lopen, wanneer je in beweging bent train je je lichaam. Ieder moet voor zichzelf de intensiteit uitmaken, een geoefend sporter kan 60 minuten lopen waar een beginner zich moet beperken tot 10 minuten lopen en 50 minuten wandelen.

 

Voordelen van een goede conditie:

*Je voelt jezelf fit
*Goed voor de gezondheid
*Je ben weerbaarder tegen ziektes
*Je voelt je mentaal beter
*Beter voor je sexleven
*Eenvoudige fysieke taken worden gemakkelijker (je hijgt niet bij elke trap)