Bewegen is goed voor de gezondheid: mensen die voldoende sporten en bewegen zijn minder vaak ziek.
Bewegen is goed voor lichaam en geest. U doet het meestal zonder er bij na te denken. U fietst naar uw werk, loopt door de stad of u bent aan het klussen. Terwijl u beweegt, verdwijnen zorgen en spanningen naar de achtergrond. U slaapt lekkerder en staat ‘s ochtends fitter op.

Mensen die voldoende bewegen:

  • zijn minder vaak ziek;
  • hebben minder last van psychische klachten;
  • blijven gemakkelijker op een gezond gewicht;
  • hebben minder kans op hart- en vaatziekten, diabetes en verschillende vormen van kanker;
  • verbetert de spijsvertering; u gaat makkelijker naar de wc en heeft minder last van verstopping
  • gaat botontkalking tegen
  • heeft een gunstig effect op diabetes (suikerziekte)

Voor kinderen heeft sporten ook een gunstig effect op hun leerprestaties, weerbaarheid, psychische en motorische ontwikkeling. De kans dat zij later voldoende bewegen, neemt toe als zij daar al jong mee beginnen.

Normen

Om te bepalen hoeveel beweging we minimaal moeten hebben, hebben diverse instantie hiervoor een aantal normen opgesteld.

NNGB: Dagelijks minstens een half uur ten minste matig intensieve lichamelijke activiteit (bijvoorbeeld stevig wandelen (5 km/uur) of fietsen (16 km/uur)), op minimaal 5 dagen per week
Fitnorm: 3 keer per week minstens 20 minuten zwaar intensief bewegen. Bij zwaar intensieve lichamelijke activiteit gaat u zweten en raakt u buiten adem.
Veel mensen hebben echter moeite om te voldoen aan deze norm. Veel gehoorde factoren zijn: werk, stress, geen tijd, kinderen, enz. Daarom kan het ook voor u een uitkomst zijn om deel te nemen aan de trainingen en programma’s van Gezond Anno Nu. Door jou gestructureerd bezig te laten zijn met beweging, voeding en gezondheid wordt de drempel verlaagd. Bewegen als onderdeel van je gezondheid wordt zo steeds meer onderdeel van jouw gezondere levensstijl.

Meld je bij ons aan en hoor vrijblijvend welk verschil onze trainingen en programma’s voor jou kunnen maken!